Tranströmer – att se fram emot

torsdag 6 oktober 2011 kl. 18:32 | Publicerat i Kultur, Litteratur | Lämna en kommentar

Jag har oftae tänkt: varför tjocka romaner när allt kan uttryckas i korta, halsbrytande metaforer, med poesi.

När jag har läst årets Nobelpritagare Tomas Tranströmer har några korta rader räckt länge för tankar och reflektion.

På bussen hem häromdagen höll jag tummarna för Tranströner när jag såg skyltarna med politiska slagord och nedskräpande och trafikfarliga porträtt, efter proträtt, efter porträtt oändligt.

Jag tänkte på en av Tranströmers mest citerade dikter (”Romanska bågar”):

”Varje människas plikt är att förbli ett original.

och inne i dem alla öppnade sig valv bakom valv
oändligt”

Stum och delvis förlamad efter en stroke komponerar han hela världar av ord i musik, av musik i ord.

I kväll blir det Schubert och sedan en tjock antalogi för mörka höstkvällar.


Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

