Om betydelsen av ”surdeg”

måndag 4 oktober 2010 kl. 13:52 | Publicerat i Politik, Språk, Utbildning | Lämna en kommentar

 Det är skillnad på folk och folk enligt de åländska socialdemokraternas sektledare och domedagspredikanter. I debatten om gymnasiereformen i Ålands lagting den 28 september 2010 sade jag följande i en replik till lagtingsledamot Camilla Gunell.

”Eländesbeskrivningar är inte någon framkomlig väg när det gäller utbildningen och gymnasiereformen … eländesbeskrivningarna blir sammantaget en surdeg. Surdeg kanske är bra, för det kan utvecklas till någonting.”

Gunells replik: ”Jag är förvånad att man tillåter ett sådant här språkbruk från talarstolen. Jag hoppas att det tas till diskussion.”

I lagtingsdebatten den 17 december 2009 sa Barbro Sundback i en replik till mitt anförande om budgeten

”Det här anförandet var ju mycket underhållande men mest gammal surdeg tycker jag”

Mitt svar: ”När det gäller surdeg får jag tacka för de värmande orden… Surdeg är någonting fantastiskt, jag är lite inne på jordbruket här. Det innehåller fina ingredienser. Det ska prepareras, knådas och bakas. Sedan blir det någonting fint, bröd, som är hälsosamt. Surdegen är samhällets embryo till bröd och liv… Surdeg är en sak och surhet är en annan.”

”Surdeg” från Sundback ifrågasätts inte, medan samma språkbruk hos en liberal borde förbjudas.

Den frågan borde tas till diskussion.  Men då är det fråga om ”mobbning” från liberalerna enligt Sundback.

Mycket ska man höra!

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

