Ålder och respekt

onsdag 24 oktober 2007 kl. 9:57 | Publicerat i Politik | 2 kommentarer

Jag tillhör 40-talisterna, där det var mindre ”curling” och mera ”uppfostran”. Två principer sitter fast sedan den tiden: 1) man skall inte narras (dvs ljuga) och 2) man skall visa respekt för de äldre. Därför har jag också reagerat mot en lagtingskandidat som flera gånger pekat ut mig personligen som en som står i vägen för föryngring. Logiskt kan det vara ett riktigt påpekande, men eftersom kandidaten ifråga lade så stor vikt vi den principen – nästan som  det viktigaste valbudskapet – har jag reagerat, inte så mycket personligen utan för tendensen till respektlöshet och ytlighet i politiken: grillkorv, bulle och massiv reklam.

För mig är det mycket märkligt att i ett allmänt val som ett uttryck för den representiva demokratin argumentera för att INTE välja en uppställd kandidat.

Från en liberal utgångspunkt finns det ingen gradering enligt ålder eller kön: frihet förutsätter respekt, repsekt förutsätter frihet.

Jag kommenterar frågan i en artikel i Nya Åland med mellanrubriken ”Åldersrasism?”. På detta har lagtingskandidaten i fråga, Anders Holmberg reagerat på sin blogg.

Nedan följer mitt svar.

 Ordet ”åldersrasism” står i rubrik med frågetecken. Om jag har använt ordet var det obetänksamt, men begreppet används i debatten tillsammans med ”åldersdiskriminering” (som liberalerna i Sverige vill förbjuda i lag) för att kunskap och erfarenhet inte värderas tillräckligt på arbetsmarknaden.Orsaken till att jag reagerat på Anders Holmberg – som jag inte känner personligen – är att han vid flera tillfällen utpekat mig med namn som en som borde ”stiga åt sidan”. Första gången jag reagerade var när Holmberg i en paneldebatt i Ålands radio ansåg att jag skulle avgå som näringschef eftersom jag inte hade fått tillräckligt med röster i lagtingsvalet (!).

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Ålänningarna sade ju sitt i valet – de litar på de lite älder fortfarande. Är säker på att ungdomar också röstat på älder kandidater än sig själva. En viss person säljer ju bensin fortfarande efter valet…

    Tror inte att vi får ner medelåldern så mycket i lagtinget genom att ungdomarna inte kan se politiken som någon karriär pga för dåligt betalt och osäkerhet om man har arbetet kvar efter fyra år.

  2. …och erfarenhet är ju inget negativt, fast det kan vara irriterande ibland!


Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

