BUGG I SYSTEMET

tisdag 25 september 2007 kl. 20:17 | Publicerat i Kultur | 1 kommentar

Ålands statistik och utredningsbyrå (ÅSUB) har idag följande notis på sin hemsida.

”Bugg i systemet

På grund av ett tekniskt fel i samband med publiceringen av hösten konjunkturrapport har ett gammalt pressmeddelande om kommunernas skattesatser 2007 skickats ut. Vi ber om ursäkt för detta och hoppas att felet åtgärdas så snart som möjligt.

Med vänlig häslning

ÅSUB”

Ingenting roligt att råka ut för, men jag påmindes om mitt första möte med en systemtekniker inom data å 70-talet. Jag försökte göra multipla regressionsanalyser från data på hålkort och kunde inte förstå att ”garbage in, garbage out”, dvs skräp in, skräp ut,  skulle gälla mig. När jag rådfrågade systemteknikern sade han att ”det måste vara nå´t bugg i systemet” Jag bockade och tackade för den uttömmande förklaringen och återvände till regressionsanalysen långt senare när det fanns standardprogram att tillgå.

Men frasen  är tydligen gångbar ännu idag.

För övrigt har jag gått på bugg-kurs i Uppsala under ledning av en postiljon med 48 i skonummer. Det var bugg i sytem det!

1 kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Grattis! Du är en av vinnarna i min slogantävling! Vinsten kommer inte att avlevereras på kökstrappan utan på något annat sätt!
    Tack för hjälpen!


Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

